A-Lyft
Lyft luren, vi lyfter resten

Policy

1.2.1 Kvalitetspolicy
1.2.2 Miljöpolicy
1.2.3 Arbetsmiljöpolicy
1.2.4 Jämställdhetspolicy
1.2.5 Drog- och missbrukspolicy
1.2.6 Integritetspolicy
1.2.7 IT Policy
1.2.8 Policy angående tystnadsplikt
1.2.9 Mobiltelefonpolicy

1.2.1 Kvalitetspolicy

A-Lyfts mål är att ha nöjda kunder med förtroende för vår förmåga som leverantör av tjänster. Allt arbete ska
utföras kvalitetssäkert och på bästa sätt, såväl ekonomiskt som miljömässigt.

Våra principer är:                         

  • att tillhandahålla tjänster som tillfredsställer våra kunders krav och förväntningar.
  • att våra tjänster kännetecknas av en jämn och bra kvalitet, vars nivå vi strävar efter att höja och vidareutveckla.
  • att överensstämmelse med legala krav och föreskrifter säkras. 
  • att kvalitet och miljökrav uppfattas som en integrerad del av vår verksamhet som engagerar alla våra medarbetare.
  • att all personal skall ha förståelse för företagets kvalitetspolicy.
  • att aktivt och kontinuerligt arbeta med ständiga kvalitetsförbättringar.

Till början av dokumentet

1.2.2 Miljöpolicy

Miljöbeskrivning

A-Lyft´s mål är att ha nöjda kunder med förtroende för vår förmåga som leverantör av tjänster. Allt arbete ska utföras kvalitetssäkert och på bästa miljömässiga sätt med hänsyn tagen till företagets ekonomiska förutsättningar.

Våra principer är:

  • att utifrån kundens krav och företagets egna mål och resurser, erbjuda marknaden företagets tjänster med minsta möjliga miljöpåverkan.
  • att värna om den yttre och inre miljön.
  • att välja leverantör utefter miljöpåverkan, och där möjlighet inte finns på grund av kvalitets eller kostnadsskäl, påverka leverantörer till bättre alternativ för miljön.
  • att kvalitet och miljökrav uppfattas som en integrerad del av vår verksamhet som engagerar alla våra medarbetare.
  • att vårt arbete skall förebygga föroreningar och leda till ständiga förbättringar.
  • att följa tillämpliga lagar och andra krav

Till början av dokumentet

1.2.3 Arbetsmiljöpolicy

A-LYFT AB ser sina medarbetare som sin största tillgång.
Vår arbetsmiljöpolicy innebär att vi ska ta tillvara den tillgången.

Vår policy är därför att skapa och alltid verka för en miljö som tar tillvara och stimulerar till en positiv livssyn med självständiga, engagerade och förändringsbenägna medarbetare. Ingen ska behöva bli sjuk, drabbas av olycksfall eller skador pga. dålig arbetsmiljö, alternativt av att medarbetare inte trivs på jobbet.

Det ingår i vår policy att våra medarbetare som yrkesmän skall vara ett föredöme i sitt arbete, vilket innebär att:

1.  Vi respekterar hastighetsbestämmelser.

2.  Lyft utförs på ett säkert och ansvarsfullt sätt.

3.  Vi har nolltolerans beträffande droger och alkohol i arbetet.

4.  Vi arbetar och kör med maskiner och fordon i ett arbets- och trafiksäkert skick.

Vår policy är att skapa och upprätthålla en livskvalitet som befrämjar varje medarbetares unika möjligheter och därmed motverkar känslor av utsatthet och otillräcklighet.

Till början av dokumentet

1.2.4 Jämställdhetspolicy

A-Lyft´s jämställdhetspolicy innebär att vi vid anställningar inte tar hänsyn till en persons kön, ålder, etnisk bakgrund samt övriga särskillnader hos individen. Anställningar skall istället grunda sig på kompetens hos den enskilda individen jämfört med kravprofil uppställd för arbetet.

A-Lyft verkar i en mansdominerad bransch vilket innebär att färre antal kvinnor söker sig till branschen. A-Lyft skall inte motverka denna minoritet och skall verka för att få ett för sin bransch representativ fördelning från olika grupperingar i samhället.

A-Lyft skall även förebygga samt åtgärda kränkande behandling på grund av kön, bakgrund etc. Ytterst ansvarig för jämställdhet är ledningen, men A-Lyft´s hållning är att var och en av dess anställda är representant för att denna policy uppehålls och efterlevs.

Till början av dokumentet

1.2.5 Drog- och missbrukspolicy

Inledning

  • Målsättning med denna policy är att skapa en arbetsplats fri från alla typer av missbruk. På A-LYFT är det inte tillåtet att vistas påverkad av alkohol eller narkotika på arbetsplatsen. Alkohol får undantagsvis intas på arbetsplatsen vid tillfällen som är godkända av ledningen.
  • En påverkad person är en säkerhetsrisk både för sig själv, för arbetskamraterna och företaget. Missbruk har en negativ inverkan på arbetsprestationen, närvaron och kan bidra till bristande trivsel på arbetsplatsen. Det ökar också olycksfallsrisken.
  • Det är allas skyldighet att hjälpa en medarbetare som missbrukar alkohol eller droger. Medarbetaren ska också av företaget få hjälp med rehabilitering.

Målsättning

  • Vi vill motverka uppkomsten av alkohol och drogproblem hos medarbetare.
  • Verksamheten ska vara fri från missbruk.
  • Vi vill förhindra att alkohol- och drogrelaterade tillbud och olyckor uppkommer.
  • Vi vill påverka medarbetare som missbrukar alkohol/droger att, innan det är för sent, inse sin situation och medverka till en rehabilitering.
  • Alla ska agera för att hjälpa och stödja individen.

 

Som komplement till denna policy finns bilaga med mer fullständig policy som inbegriper chefers och medarbetares ansvar. I bilagan finns också riktlinjer för att agera med åtgärder vid misstanke om missbruk eller om någon anställd skulle påträffas påverkad på arbetsplatsen. Riktlinjer finns också för rehabiliteringsplan.

Till början av dokumentet

1.2.6 Integritetspolicy

Behandling av personuppgifter på A-Lyft

För A-LYFT AB är personlig integritet viktigt. Vi eftersträvar en hög nivå av dataskydd. I denna policy förklarar vi hur vi samlar in och använder personuppgifter. Vi beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter. Kontaktuppgifter står sist i denna text.

Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?

Personuppgifter är alla uppgifter om en levande fysisk person som direkt eller indirekt kan kopplas till den personen. Det handlar inte bara om namn och personnummer utan även om till exempel bilder och e-postadresser.

Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna i IT-systemen, oavsett om det handlar om mobila enheter eller datorer. Det handlar om till exempel insamling, registrering, strukturering, lagring, bearbetning och överföring. I vissa fall kan även manuella register omfattas.

Personuppgiftsansvarig

För de behandlingar som sker inom A-LYFT AB:s verksamhet är Stefan Ekstam personuppgiftsansvarig. (556762-1247 Kryptongatan 16).

Vilka personuppgifter samlar vi in om dig och varför?

Vi behandlar i huvudsak ditt namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter, bankkonto för löneutbetalning samt uppgifter som du gett om närmast anhörig.

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna fullgöra våra skyldigheter enligt vårt anställningsavtal med dig och för att uppfylla regler i lag och kollektivavtal.

Personuppgiftsbiträden

I en del situationer är det nödvändigt för oss att anlita andra parter. Till exempel olika IT-leverantörer för HR-system eller elektroniska körjournaler. De är då personuppgiftsbiträden till oss. Vi kontrollerar personuppgiftsbiträden för att säkerställa att de garanterar säkerheten och sekretessen för personuppgifterna. När personuppgiftsbiträden anlitas sker det bara för de ändamål som är förenliga med de ändamål vi själva har för behandlingen.


Aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga

Vi delar även dina personuppgifter med vissa andra aktörer som är självständigt personuppgiftsansvariga, till exempel myndigheter som Skatteverket, när vi är skyldiga att lämna ut sådana uppgifter med stöd av lag eller myndighetsbeslut. När dina personuppgifter delas med en aktör som är självständigt personuppgiftsansvarig gäller den organisationens integritetspolicy och personuppgiftshantering.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Vissa uppgifter i bokföringen behöver på grund av lagstiftning till exempel sparas minst sju år.

Vad är dina rättigheter som registrerad?

Som registrerad har du enligt gällande lagstiftning ett antal rättigheter. Du har rätt till att få ett utdrag som visar vilka personuppgifter vi har registrerade om dig. Du kan begära rättelse av felaktiga uppgifter och i vissa fall radering.

Kontakta oss vid frågor om hur vi behandlar personuppgifter.

Om du har frågor om hur vi behandlar personuppgifter kontakta Stefan Ekstam som är ansvarig för personuppgiftsfrågor.

Vi kan komma att göra ändringar i vår integritetspolicy. Den senaste versionen av integritetspolicyn finns alltid här på webbplatsen/i personalhandboken.

Till början av dokumentet

1.2.7 IT Policy

Med IT avser nyttjande av datorutrustning som tillhandahålls av företaget för hantering och bearbetning av information. Gäller även mobiltelefon och surfplattor. Data som lagras i molntjänster eller på servrar tillhör företaget och av företaget gällande sekretessbestämmelser.

Endast program som godkänts av företaget får installeras och ska göras av företaget. Alla dataanvändare ska ha ett eget användarkonto och lösenord. Det är inte tillåtet att lämna eller låna ut sitt lösenord eller användarkonto till annan person.

Företaget ansvarar för backup av information och data.

Det är ej tillåtet att besöka olämpliga sidor eller nyttja internet för olagliga, kränkande eller olämpliga ändamål.

Om datorutrustning blir stulen ska detta anmälas till ledningen som sedan gör en polisanmälan.

All kopiering eller överföring av dokument, material eller annan data som tillhör företaget är förbjudet och ingår i det lojalitetskrav som ingår i anställningsavtalet.

Datorn är ett arbetsredskap och ska återlämnas till företaget vid upphörande av anställning.

Avsiktlig överträdelse av denna policy är att betrakta som brott och kan bli föremål för disciplinära åtgärder eller resultera i uppsägning.

Till början av dokumentet

1.2.8 Policy angående tystnadsplikt

Genom ditt anställningsavtal är Du bunden av tystnadsplikt angående förhållande som Du fått kännedom om genom din anställning.

I första hand gäller tystnadsplikten yrkeshemligheter men även andra uppgifter kan omfattas av tystnadsplikten om utlämnande av information kan komma att skada arbetsgivaren.

Tystnadsplikten innebär till exempel att om Du är kritisk mot din arbetsgivare måste Du först försöka lösa problemet internt genom att ta upp eventuella missförhållande. Att till exempel i sociala medier kritisera arbetsgivaren utan att arbetsgivare haft möjlighet att först rätta till missförhållanden utgör normalt ett allvarligt brott mot anställningsavtalet.

Observera att anställd alltid är bunden av lojalitetsplikten och tystnadsplikten i anställningsavtalet, det innebär även utanför arbetstid.

Röj aldrig affärshemligheter eller liknande. Röj aldrig information om enskilda fall, ärenden eller företag som Du erhållit i din anställning.

Visa alltid respekt mot motparter och konkurrenter, var korrekt och kommentera aldrig något/någon nedsättande. Detta kan annars påverka vår verksamhet negativt.

Till början av dokumentet

1.2.9 Mobiltelefonpolicy

Mobiltelefonen är en tjänstetelefon och ska användas som en sådan. Du ska vara nåbar av ledningen samt kunder under arbetstid.

Privata samtal under arbetstid eller medverkan i sociala medier ska ske i en begränsad omfattning.

Användare ansvarar för förvaring och eventuella koder som hör samman med mobiltelefonen och abonnemanget. Mobilen ska hållas under uppsikt så ingen obehörig kan utnyttja abonnemanget.

Mobiltelefon som kan användas för hantering av e-post ska hanteras på samma sätt som bärbar dator då mobilen kan innehålla företagsintern information lagrad i e-post och filer.

Vid förlust av telefon ska företagsansvarig omedelbart underrättas så att abonnemang snarast kan stängas och telefon spärras.

Om användare slutar sin anställning ska mobiltelefon återlämnas till ansvarig.

Till början av dokumentet